chmuryl
chmuryp

VI - dzień półkolonii 2017

Dzień VI – 10.07.20157r. – poniedziałek

Już od 7.00 rano było zabawnie i radośnie. Wśród całej gamy zabaw poniedziałkowej półkolonii znalazły się: zabawy towarzyskie  w salach, zagadki o tematyce lata i wakacji, kalambury, zabawy logiczne, zajęcia w „bajkowej krainie” - doświadczanie świata wszystkimi zmysłami z wykorzystaniem pięknej leśnej muzyki oraz cyklu pogadanek  w grupach zgodnie z hasłem dnia „Miasto  w którym mieszkam”– Krosno. Taki był szósty dzień półkolonii w Oratorium „Twój Dom” p.n.  „Wakacyjne wędrówki po Europie” .
Celem zajęć było: rozwijanie samodzielności, budowanie wiary we własne siły, kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie, usprawnianie zdolności koncentracji oraz poznanie swojej małej ojczyzny miasta w którym mieszkamy, uczymy się i mamy przyjaciół.

Zaraz po śniadaniu, podzieleni na grupy wyruszyliśmy na spacer ulicami naszego miasta  w poszukiwaniu zabytków i atrakcji turystycznych Krosna, by lepiej poznać miasto, w którym żyjemy. Poznaliśmy kościół Kapucynów, kościół o. Franciszkanów, gdzie krótko się pomodliliśmy, Centrum Dziedzictwa Szkła, kościół Farny, Muzeum Podkarpackie, Muzeum Rzemiosła, wieżę farną. Dotarliśmy do Krośnieńskiego Rynku, otoczonego urokliwymi kamieniczkami. Dowiedzieliśmy się, że najstarsza z nich pochodzi z XV wieku i nazywana jest Wójtowską. Zachował się tu zabytkowy renesansowy portal oraz rozległe podcienia. Odkryliśmy je również w wielu innych kamienicach. Poznaliśmy także historię tego miejsca - niegdyś było to miejsce, gdzie kupcy rozkładali swoje kramy. Dziś okupują je lokalne knajpki i restauracje. Szczególnie malowniczo prezentuje się rynek wieczorami, kiedy odpowiednio podświetlone kamienice, oraz widoczna z tyłu dzwonnica przy kościele farnym tworzą niepowtarzalny klimat. Choć dziś nie słychać tu wielkomiejskiego gwaru to kiedyś był to punkt, gdzie krzyżowały się szlaki handlowe wiodące z Krakowa na Ruś oraz z centralnej Polski na Węgry. Krosno to miasto o długiej historii, posiadające urokliwe Stare Miasto i klimat dawnego centrum handlowego. By poznać siebie i umieć odpowiedzieć sobie na pytanie „kim jestem”, musimy także wiedzieć w jakim mieście mieszkamy, żyjemy, zawieramy przyjaźnie, uczymy się - musimy też poznać jego historię. Dlatego, też dla dzieci była to cenna lekcja historii, którą wspólnie poznawały i wzbogacały. Zwiedzanie zakończyło się plażowaniem, zabawami i relaksem w ogromnej piaskownicy na Rynku.

Natomiast druga grupa udała się na lekcję terenową na ścieżkach przyrodniczych do Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie. Wszystko po to, by upowszechniać wiedzę o środowisku leśnym i zrównoważonej gospodarce leśnej wśród dzieci i młodzieży.
Dzieci wzięły udział w lekcji terenowej, spotkaniu z leśnikiem, pogadance oraz konkursach  o tematyce leśnej. Zrozumiały, aby poznać i odkryć las, nie wystarczy o nim czytać czy oglądać na fotografiach. Trzeba go zobaczyć na własne oczy, dotknąć  i posłuchać. Dlatego tak ważne było prowadzenie edukacji w terenie. Dzieci uczyły się rozpoznawać drzewa, słuchały odgłosów ptaków i zwierząt leśnych, rozpoznawały tropy zwierząt, obejrzały także film edukacyjny pt. „Cztery pory roku w lesie”. W pięknej drewnianej wiacie, dzieci dyskutowały o rolach lasu w naszym i zwierząt życiu. O tym jak powinniśmy się zachowywać  by lasy nie zostały zniszczone i cieszyły nasze oczy przez wiele pokoleń. A piękny ogród zachęcił wszystkich do przyjemnego spaceru. Wszyscy otrzymaliśmy na pamiątkę specjalne książeczki, pokazujące jak rysować mieszkańców lasu oraz odblaski.

Na obiad wróciliśmy do Oratorium, który zjedliśmy z apetytem. A po obiedzie wychowawcy przygotowali dla nas cykl gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu a dla chętnych działanie plastyczne związane z dzisiejszymi wrażeniami, zapamiętanymi zabytkami Krosna, oraz lasem i jego mieszkańcami.

Warto wiedzieć:
Miasto w południowo-wschodniej Polsce, w województwie podkarpackim, przy ujściu potoku Lubatówki do Wisłoka, na obszarze Kotliny Jasielsko-Krośnieńskiej.
Określane jako „parva Cracovia” – czyli „mały Kraków”.
Do krośnieńskiego bogactwa oprócz ropy naftowej, piaskowca, glinek, zaliczamy źródła mineralne, które występują w dzielnicy Białobrzegi.
Krosno – w widłach Wisłoka i Lubatówki, stanowiło regularny, zwarty układ urbanistyczny z czworokątnym Rynkiem i wychodzącą z niego rozplanowaną siecią ulic.
Krosno jest pełne średniowiecznych kościołów i zabytkowych kamieniczek, usytuowanych głównie w obrębie Rynku.
Miasto należy do Zagłębia Naftowego Jasielsko-Krośnieńskiego, słynie również z hut szkła i z lotnictwa.

przerywnik_zolty
© OTD 1996-2011 Stowarzyszenie Troski o Dzieci i Mlodziez im. Ks. Bronislawa Markiewicza p.n. "Oratorium Twój Dom"
adres: ul. Wojska Polskiego 28, 38-400 Krosno; tel/fax: +48 013 43 662 51; tel. kom.: 608 687 686;
NIP: 6841719572 konto bankowe: PKO S.A. I Oddzial Krosno 16 1240 2311 1111 0000 3881 3654