chmuryl
chmuryp

Dzień IV - 19.07.2016 r. - wtorek

W dzisiejszym dniu zaraz po śniadaniu wyruszyliśmy wraz z Panem Adamem naszym przewodnikiem na wycieczkę do Zamościa. W czasie drogi dowiedzieliśmy się, ze Zamość jest jednym z większych ośrodków kulturalnych, edukacyjnych i turystycznych województwa, a zwłaszcza Zamojszczyzny. Za sprawą unikalnego zespołu architektoniczno-urbanistycznego Starego Miasta bywa nazywany „PERŁĄ RENESANSU”, „MIASTEM ARKAD” i „PADWĄ PÓŁNOCY”.

Pierwszym punktem naszej wycieczki był Ogród Zoologiczny im. Stefana Milera – jedyny ogród zoologiczny w województwie lubelskim oraz jeden z nielicznych na wschodzie Polski. Mieści się on w Zamościu, niedaleko Starego Miasta. Zwiedziliśmy m.in. pawilon z małpami i wybieg dla niedźwiedzi, lwów i tygrysów, wybieg dla żyraf i innych egzotycznych zwierząt Afryki, pawilon dla hipopotamów karłowatych, tapirów, kapibar i mar patagońskich oraz pawilony dla ptactwa wodnego. Byliśmy pod wrażeniem szerokiego wachlarza przedstawicieli zróżnicowanej fauny, w tym w legwanów, krokodyli, kakadu i pelikanów, jeleni, lam, panter czy wielbłądów. Podziwialiśmy część botaniczną poświęconą roślinności. Byliśmy w jaskini motyli, które wśród bujnej roślinności siadały nam na ramieniu czy wyciąganej w ich kierunku ręce. Prawdziwy cud natury. Piękne, kolorowe i zachwycające swoją barwą. Zamojskie Zoo okazało się doskonałym miejscem na spędzenie przedpołudniowego czasu.  Oprócz przyjemności - obcowania z naturą w miłej atmosferze i obserwacji dzikich zwierząt w warunkach możliwie najbliższych naturalnym i możliwości bliższego kontaktu z oswojonymi mieszkańcami zoo mieliśmy sposobność rozbudzania naszej wyobraźni, zdobywając  wiedzę i poszerzać horyzonty.

Miasto otaczają typowo renesansowe fortyfikacje bastionowe i jedną z nich zwiedziliśmy. Czekał już na nas Starszy nad Zamojską Artylerią, który przybliżył nam historię fortyfikacji wokół Zamościa,  powstałej na przełomie XVI i XVII w. na zlecenie założyciela miasta, hetmana wielkiego koronnego Jana Zamoyskiego. Pokazał nam jak dawniej strzelano z armat. Najpierw załadowaliśmy do lufy czarny proch, który ubijaliśmy specjalnymi  ubijakami, potem trochę siana i znów ubijaliśmy, a na końcu załadowaliśmy trociny i mokre siano i ubijaliśmy. Następnie Patryk i Emilka podpalili ląd no i armata wystrzeliła a huk był tak ogromny że się poprzewracaliśmy. Długo w uszach towarzyszył nam huk. Niesamowite.
Następnie udaliśmy się na Rynek Wielki w Zamościu - jeden z największych i najbardziej niesamowitych XVI-wiecznych placów w Europie. Jak przystało na miasto idealne, Rynek ma wymiary 100 x 100 m, przy każdej pierzei, z której odchodzi jedna ulica, stoi po osiem pięknych kamienic podcieniowych. Zachowały one renesansowe portale, drewniane stropy i polichromie. Rynek w Zamościu wraz z całym Starym Miastem został wpisany na listę Unesco. Podziwialiśmy zamojski Ratusz, którego wieża wspina się na wysokość 52 m, a dodatkowo wzrok nasz przykuły misterne schody, prowadzące do wejścia głównego.

Idąc dalej trasą  Szlaku Renesansu Lubelskiego dotarliśmy do Starego Miasta, gdzie zwiedziliśmy i poznaliśmy historię Katedry Zmartwychwstania Pańskiego i św. Tomasza Apostoła  – renesansowy Kościół wzniesiony pod koniec XVI w. Okazuje się, że Świątynia ta - to wotum za sukcesy hetmana Zamoyskiego oraz mauzoleum jego rodu. Niesamowite wrażenie zrobiły na nas mury obronne otaczające Kościół oraz  dzwonnica, z której można podziwiać panoramę Zamościa.

Dzięki naszemu przewodnikowi Panu Adamowi, uczestniczyliśmy we wspanialej i pouczającej lekcji historii. Poznaliśmy niezwykłe ciekawostki związane z miastem Zamość. Tradycje  i zwyczaje mieszkańców dawniej i dzisiaj. Nasz przewodnik to człowiek z pasją zakochany od prawie pół  wieku w mieście, w którym mieszka.

Do Pensjonatu wróciliśmy około godziny 16.00 na obiad, zmęczeni ale bardzo zadowoleni.

Dzisiejszy dzień zakończyliśmy wieczornym spacerem do punktu widokowego. Pokonaliśmy 220 schodów i mogliśmy podziwiać  panoramę malowniczego miasta Krasnobród.

Dzisiaj mówimy już dobranoc, dobranoc.

przerywnik_zolty
© OTD 1996-2011 Stowarzyszenie Troski o Dzieci i Mlodziez im. Ks. Bronislawa Markiewicza p.n. "Oratorium Twój Dom"
adres: ul. Wojska Polskiego 28, 38-400 Krosno; tel/fax: +48 013 43 662 51; tel. kom.: 608 687 686;
NIP: 6841719572 konto bankowe: PKO S.A. I Oddzial Krosno 16 1240 2311 1111 0000 3881 3654