chmuryl
chmuryp

Kolonia letnia - Dzień III

Dzień III – 18.07.2016 r. - poniedziałek

Dzisiejszy dzień zapowiadał się bardzo ciekawie. Po pierwsze przestał padać deszcz a na niebie pojawiły się pierwsze promienie słońca. Po drugie w planach mieliśmy zwiedzanie malowniczego Krasnobrodu. Chcieliśmy jak najwięcej zobaczyć i jeszcze więcej zapamiętać.
Ale po kolei.
Zaraz po śniadaniu w dobrych humorach wyruszyliśmy na wycieczkę edukacyjną szlakami Ziemi Zamojskiej. Pierwszym punktem programu była ścieżka edukacyjna  DINOZAURY- położona w Dolinie św. Rocha. Celem naszej wycieczki było: przybliżenie  i zachęcenie kolonistów do poznania prehistorii. Swoją „podróż w czasie”  rozpoczęliśmy od samego początku powstania Ziemi tj. PREKAMBRU (Archaik i Proterozoik), następnie przeszliśmy do PALEOZOIKU i „wielkiej eksplozji kambryjskiej” (Kambr, Ordowik, Sylur, Dewon, Karbon, Perm) oraz MEZOZOIKU (Trias, Jura, Kreda) zakończyliśmy swoją‘ podróż na „wielkim wymieraniu kredowym”.
Duże wrażenie zrobił na nas 27-metrowy Diplodok i 13-metrowy Tyranosaurus Rex – król dinozaurów. Podziwialiśmy autentyczne skamieniałości począwszy od prekambru (liczących ok. 2,5 miliarda lat), poprzez paleozoik i mezozoik, którego „żywym” przykładem jest kamieniołom kredowy w Krasnobrodzie ze swoimi skamielinami około (min.) 65 mln lat. Byliśmy pod  wrażeniem opowieści i ciekawostek przekazywanych nam przez Panią Justynę – naszego przewodnika po Parku.

Następnie podążając dalej za Panem Adamem - przewodnikiem, udaliśmy się w kierunku południowowschodnim w odległości 2,5 km od kościoła parafialnego na zbocze leśne, gdzie mogliśmy podziwiać przepiękną drewnianą kaplicę p.w. św. Rocha z Montpelier. Kult tego świętego datuje się od niepamiętnych czasów, podobno sprowadziła go do Polski Maria Kazimiera Sobieska. Jak podał nam nasz przewodnik, wokół niej krąży wiele legend i podań ludowych - począwszy od leczniczych właściwości wody bijącej ze źródła pod kapliczką czy też niemal magicznej właściwości samego miejsca. Zapewniał nas, iż przejście kilka razy stromymi schodami dookoła kapliczki może uzdrowić z chorób a także przynieść szczęście w życiu doczesnym. Najbardziej zagorzali trasę pokonali 3 razy.

Warto wiedzieć:

Jak podają źródła historyczne, podczas panującej zarazy dżumy Marysieńka Sobieska zbudowała nad źródełkami kaplicę i kazała umieścić w niej obraz św. Rocha - patrona ludzi chorych na choroby zakaźne. Od tego momentu Krasnobród stał się celem pielgrzymek wielu chorych, modlących się o ocalenie.

Idąc dalej dotarliśmy do Sanktuarium kościoła pod wezwaniem Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny. Poznawanie historii barokowego kościoła rozpoczęliśmy od centralnej części ołtarza w której znajduje się cudowny obrazek o wymiarach 9x14 cm Najświętszej Marii Panny z rękami złożonymi na piersiach, idącej ku Dzieciątku z zamiarem przyklęknięcia. Chrystus wyobrażony jest, jako nagie Dzieciątko, wyciągające prawą rączkę w geście błogosławieństwa w kierunku Maryi. Obraz najprawdopodobniej wykonany został w nieznanej drukarni metodą metalorytniczą i pochodzi z pierwszej połowy XVII wieku. W nawie głównej znajdują się ołtarze boczne: Matki Bożej Częstochowskiej, św. Walentego, Chrystusa Ukrzyżowanego i św. Anny. Kościół wyposażony jest w 33 głosowe organy firmy Kamińskich z Warszawy. Nasz przewodnik mógłby godzinami opowiadać o najpiękniejszym kościele w Polsce. Wychodząc z kościoła swoje kroki skierowaliśmy do Muzeum Wieńców Dożynkowych w którym znajdują się ręcznie wykonane wieńce dożynkowe z całego regionu. Niektóre swym kształtem i fantazją twórców wzbudzały wśród kolonistów wiele zachwytu i podziwu. Każdy znajdujący się tu wieniec jest wyjątkowy i unikalny. W każdym widać kunszt i artystyczny zmysł jego twórców. Większość z nich tworzona jest przez całe rodziny. Zbierane są tutaj co roku wieńce dożynkowe wykonane przez mieszkańców okolicznych wsi. Zbiory są już bardzo pokaźne, liczą kilkadziesiąt wspaniałych eksponatów.

Zwiedziliśmy w zabytkowym dziedzińcu zespół muzealny pod nazwą Parafialne Muzeum Regionalne wraz z Ptaszarnią, którego twórcami są ks. Kazimierz Wójtowicz i Ks. Roman Marszalec (lata 1981-1990). Widzieliśmy: pawie, gołębie, bażanty, kuropatwy i inne ptactwo.

Do Kaplicy na Wodzie zaprowadziła nas Aleja Najświętszej Marii Panny zwana też kasztanową, która jest pomnikiem przyrody. Z wiarą pomodliliśmy się w kaplicy: Św. Onufrego (zbudowana na planie czterolistnej koniczyny), Św. Anny i Św. Antoniego. Dowiedzieliśmy się też, ze XVIII-wieczna Kaplica na Wodzie znajduje się około 500m od klasztoru, nazywana jest też czasami „Kaplicą Objawień”, gdyż w tym miejscu, w 1640r. Jakubowi Ruszczykowi objawiła się Matka Boża. Kaplica na Wodzie, to w zasadzie dwie kaplice drewniane wsparte na betonowych słupach, połączone drewnianym pomostem i pokryte wspólnym dachem, tworząc w ten sposób jakby jeden obiekt. Woda pod kaplicą, w opinii miejscowej ludności i licznie przybywających tu pielgrzymów posiada właściwości lecznicze. Obok kaplicy znajduje się figura przedstawiająca objawienie się Matki Bożej Jakubowi Ruszczykowi oraz Stacje Różańcowe wykonane z kamienia przez artystę rzeźbiarza z Krasnobrodu - Andrzeja Gontarza. Wspólnie odmówiliśmy modlitwę i z wiarą naczerpaliśmy wody z cudownego źródełka by z nadzieją powrotu utraconego zdrowia i błogosławieństwa zawieść ją dla swoich rodzin.

Do Pensjonatu wróciliśmy na obiad, objedzeni i pełni nowych doświadczeń, udaliśmy się na sjestę.

Wieczorek pogodny rozpoczęliśmy od warsztatów na temat „Cechy wspólne” w ramach zajęć profilaktycznych,  zabaw przy muzyce oraz zabawy p.n.  „Gdy przysłowie dobrze znasz, w kalambury z nami grasz”. Koloniści odgadywali wylosowane hasła za pomocą wyrazów bliskoznacznych, słów o przeciwnym znaczeniu lub innych określeń. Przyznać musimy, ze hasła  odgadywane były szybko, gdyż każda drużyna pracowała na czas. Kalambury dostarczyły nam  wspaniałej zabawy oraz  doskonaliły i  rozwijały zdolność kojarzenia.  Celem cyklu zabaw było także utrwalenie znanych już dzieciom przysłów w formie zabawy w kalambury. Rozwiązywaliśmy też quiz  ze znajomości porzekadeł . Jako zadanie dodatkowe koloniści zobowiązali się zilustrować wybrane przez siebie przysłowie. Dzieci i młodzież dopasowywały powypisywane na tablicy fragmenty przysłów w całość i wyjaśniały ich treść. Ćwiczenia nie sprawiały trudności i cieszyły się dużym zainteresowaniem uczestników. Świetna zabawa, pozytywne emocje i praca zespołowa zostały nagrodzone słodyczami.

Z niecierpliwością czekamy na nowe przygody.

przerywnik_zolty
© OTD 1996-2011 Stowarzyszenie Troski o Dzieci i Mlodziez im. Ks. Bronislawa Markiewicza p.n. "Oratorium Twój Dom"
adres: ul. Wojska Polskiego 28, 38-400 Krosno; tel/fax: +48 013 43 662 51; tel. kom.: 608 687 686;
NIP: 6841719572 konto bankowe: PKO S.A. I Oddzial Krosno 16 1240 2311 1111 0000 3881 3654