chmuryl
chmuryp

Kolonia - dzień VI

DZIEŃ VI – 24.07. 2015r. – piątek

Przedostatni dzień wakacyjnego wypoczynku i wspólnego przebywania w rejonie gór świętokrzyskich. Każdego dnia witała nas piękna słoneczna pogoda. Po śniadaniu  rozpoczęliśmy blok: gier i zabaw, rozgrywek sportowych, quizów, zajęć plastycznych oraz zabaw wodnych w basenie na terenie ośrodka. Ciekawie, miło i szybko minął nam czas do obiadu.

Powitaliśmy Gości: Naczelnika Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia w Krośnie p. Julitę  Jaśkiewicz i zastępcę p. Andrzeja Lula, przybyłych na kontrolę naszego letniego wypoczynku. Przybyli Goście zwiedzili ośrodek, rozmawiali z dziećmi i wychowawcami. Byli zachwyceni zespołowym działaniem plastycznym dzieci na temat „Słodka chwila”. Możemy powiedzieć, że nasze kolonie były realizowane zgodnie  z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego, a oferta programowa sprzyjała wszechstronnemu rozwojowi kolonistów.

Po obiedzie wybraliśmy się do Nowej Słupi oczywiście na lody – śmietankowo-truskawkowe. Zwiedziliśmy też kościół pod wezwaniem Św. Wawrzyńca.  Główne wejście na plac przykościelny zdobi piękna brama kuta ręcznie w stylu późnorenesansowym z II poł. XVI w. Wchodząc do świątyni, nad głównym wejściem podziwialiśmy stojącą kamienną figurę św. Wawrzyńca – patrona parafii. Centralne miejsce wystroju kościoła zajmuje ołtarz główny, wykonany z marmuru chęcińskiego z I poł. XVIII w. Ołtarz zdobi wyrzeźbiona postać Chrystusa wiszącego na krzyżu..

Podziwialiśmy pomniki stojące na placu przykościelnym. Są one interesującym i swoistym dokumentem z przeszłości. Informują nas o ważnych wydarzeniach, o ludziach z tamtych lat, związanych z kościołem i najbliższą okolicą. Przechodząc po placu przykościelnym nie sposób było nie dostrzec rozłożystej lipy. Według miejscowych podań, posadzono ją  w 1690 roku na pamiątkę obdarzenia Nowej Słupi prawem organizowania jarmarków, przywilejem uzyskanym od króla Jana III Sobieskiego. Przy murze kościelnym zobaczyliśmy zagadkową rzeźbę kamienną, przedstawiającą postać kobiety. Wielce zasłużeni dla badań regionalnych naukowcy, do dnia dzisiejszego nie mogą dać jednoznacznej odpowiedzi, z którego wieku pochodzi. Niektórzy domniemają, że kiedyś stała w pobliżu, albo nawet obok Emeryka i stąd do rzeźby przylgnęła nazwa „Żona Emeryka”.

Po kolacji odbyła się prezentacja prac plastycznych konkursu „Słodka chwila”. Jury przyznało wyróżnienie dla pracy z przesłaniem „rozsiewaj miłość” oraz I miejsce dla zespołu Marcina za pracę p.n. „Słodki, słodka – najsłodszy”.

Zmęczeni i szczęśliwi udaliśmy się na kolejny spoczynek nocny.  Jutro ostatni dzień w Gołoborzu i ostatnie atrakcje.

przerywnik_zolty
© OTD 1996-2011 Stowarzyszenie Troski o Dzieci i Mlodziez im. Ks. Bronislawa Markiewicza p.n. "Oratorium Twój Dom"
adres: ul. Wojska Polskiego 28, 38-400 Krosno; tel/fax: +48 013 43 662 51; tel. kom.: 608 687 686;
NIP: 6841719572 konto bankowe: PKO S.A. I Oddzial Krosno 16 1240 2311 1111 0000 3881 3654