chmuryl
chmuryp

"Śladami Marii Konopnickiej i nie tylko ..."

31 maja w ramach programu p.n. „Cudze chwalicie swego nie znacie”, 36 dzieci wraz z opiekunami i ks. Józefem, dyrektorem placówki wyjechało na wycieczkę „Śladami Marii Konopnickiej i nie tylko...” w nasze piękne okolice.

Celem wycieczki jako jednej z form pracy dydaktyczno-wychowawczej było: wielokierunkowe zainteresowanie dzieci otaczającym światem oraz stymulowanie dziecięcej aktywności poznawczej (rozbudzenie i rozwój zainteresowań historią, tradycją i przyrodą),

Rozpoczęliśmy od wizyty w Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu, gdzie wychowankowie zwiedzili dworek, w którym mieszkała i tworzyła słynna poetka i nowelistka, a także wzięli udział w lekcji muzealnej. Po muzeum oprowadzała nas  przesympatyczna i chyba wszystko wiedząca o życiu i twórczości poetki, pani Barbara Jasłowska – starszy renowator. Wszyscy mogli obejrzeć zarówno wspaniałe zbiory związane z twórczością Marii Konopnickiej, unikalne wydania jej utworów, ale także zbiór czasopism, z których korzystała młodzież na przestrzeni dziesięcioleci. Mogliśmy na własne oczy podziwiać autentyczne obiekty z zakresu literatury, sztuki historii, rzemiosła artystycznego: jedną z większych w Polsce kolekcji stylowych kałamarzy i przyborów na biurku z XIX i początku XX w., dużą kolekcję medali autorskich z wizerunkami pisarzy i sławnych Polek, liczny zbiór płaskorzeźb w drewnie przedstawiających rozmaite kształty plastyczne orła z różnych okresów  historycznych państwa i narodu oraz oryginalne ilustracje do utworów Konopnickiej znanych polskich artystów. Dowiedzieliśmy się również od naszej pani przewodnik, że integralną częścią muzeum jest zabytkowy park o powierzchni 3,5 ha. Powstał on na początku XIX w. z uwagi na wartości przyrodnicze i historyczno-przestrzenne parku. Została utworzona też ścieżka przyrodniczo-edukacyjna, przebiegająca przez całą jego powierzchnię.

Dzieci podczas zwiedzania muzeum były bardzo zainteresowane życiem i twórczością M. Konopnickiej, zadawały wiele pytań pani przewodnik, zakupiły też w sklepiku muzealnym pamiątki związane  z jej twórczością. Mamy nadzieję, że spotkanie z poezją M. Konopnickiej zachęci dzieci i młodzież nie tylko do czytania wierszy, ale również do ich tworzenia.

Przepełnieni wiedzą oraz poczuciem że życie bez kontaktu z przyrodą jest niemożliwe, bowiem wszystko, co jest potrzebne człowiekowi do życia czerpie ze środowiska, udaliśmy się na obiad do Restauracji „Trafunek” w Dębowcu. Menu składało się z: I danie: rosół z makaronem, II danie: ziemniaczki, kotlet w rozmiarze XXL i na przystawkę wiosenna sałatka. Jedzonko było pyszne.

Z Dębowca udaliśmy się do Skansenu Archeologicznego „Karpacka Troja”  w Trzcinicy koło Jasła i zwiedziliśmy tam: rekonstrukcję wioski słowiańskiej i sąsiadującej z nią osady  z epoki brązu. W zasięgu wzroku  mieliśmy grodzisko z wałami obronnymi i odstraszającymi wroga palisadami. Kontrast między obrazami zapierał dech w piersiach. Przyznać musimy, że to co zobaczyliśmy to zderzenie cywilizacji z prehistorią. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od pawilonu wystawniczego. Mrok panujący w sali przełamało światło zapalone przy pierwszej ekspozycji. To koniec epoki kamienia i początki brązu. Mogliśmy podziwiać sceny z życia ludności sprzed 4 tys. lat: uprawę roli, hodowlę zwierząt, wyrabianie kamiennych, krzemiennych i brązowych narzędzi, czy też ówczesną produkcję ceramiki. Zaglądaliśmy pod strzechy wiosek z różnych epok.Na koniec, z poziomu 30 metrowej platformy widokowej, usytuowanej  w najwyższym punkcie terenu, mieliśmy widok na całość. Podziwialiśmy położone w dolinie Jasło, Pogórze Strzyżowskie i przełom Wisłoka pod Frysztakiem, aż po Beskid Niski.

Czas szybko biegł i nasza wycieczka powoli dobiegała  końca. Podążając do Krosna zatrzymaliśmy się jeszcze w Jedliczu by zobaczyć Rafinerię Nafty.

Około godziny 17.00 z minutami przybyliśmy na plac przed Oratorium, gdzie czekali już rodzice. Następnie wspólnie zebraliśmy się w oratoryjnej kaplicy na Mszy Świętej, by podziękować Panu Bogu za możliwość pogłębiania horyzontu dziecięcych zdolności i zaciekawień przyrodą i folklorem otaczającego świata.

Po zakończeniu wycieczki po raz kolejny mogliśmy przekonać się, w jak ciekawym miejscu naszego kraju mieszkamy i jak wiele jest wokół nas miejsc, które możemy polecić wszystkim pasjonatom turystyki!

przerywnik_zolty
© OTD 1996-2011 Stowarzyszenie Troski o Dzieci i Mlodziez im. Ks. Bronislawa Markiewicza p.n. "Oratorium Twój Dom"
adres: ul. Wojska Polskiego 28, 38-400 Krosno; tel/fax: +48 013 43 662 51; tel. kom.: 608 687 686;
NIP: 6841719572 konto bankowe: PKO S.A. I Oddzial Krosno 16 1240 2311 1111 0000 3881 3654