chmuryl

wycieczka z zakresu edukacji
przyrodniczo-regionalnej do Arboretum w Bolestraszycach

27 września 2014
roku dzieci  z Oratorium „Twój Dom” wraz z jego dyrektorem ks. Józefem Gibałą i wychowawcami wyruszyły we wspaniałą podroż do jednego z najpiękniejszych ogrodów przyrody Bolestraszyce, położonego 7 km na północny-wschód od Przemyśla. Należącego do cennych zabytków przyrody i kultury Małopolski w którym jednoczą się historia i czas współczesny.

Celem zorganizowania wycieczki z zakresu edukacji przyrodniczo – regionalnej było  rozbudzenie w wychowanku: zaciekawienia, zainteresowania i  zwrócenia uwagi na bogactwo i różnorodność otaczającego świata. Wdrażanie do wnikliwego, aktywnego i emocjonalnego spostrzegania i przeżywania przyrodniczych przygód.

W drodze do Bolestraszyc zajechaliśmy do Dubiecka. Zwiedziliśmy tam Zamek, w którym urodził się Ignacy Krasicki – poeta i biskup. Dziś zamek prezentuje się wspaniale, w pięknym parku, w którym łabędzie dreptają sobie wśród turystówi gości, a za ogrodzeniem żyje sobie sarnia rodzina. A na wyciągnięcie dłoni płynie meandrujący San, bowiem jest to Dolina Sanu.

Kolejny przystanek miał miejsce w Bolestraszycach, gdzie od 1975 roku istnieje Arboretum. W znakomitych humorach rozpoczęliśmy wraz z przewodnikiem spacer po przepięknym parku z pałacykiem i dwoma stawami. Z  zainteresowaniem zwiedzaliśmy i podziwialiśmy wiekowe drzewa, pozostałe z dawnych ogrodów zamkowych, które stanowiły malowniczy akcent wśród nowo nasadzonych roślin. Oglądaliśmy rośliny obcego pochodzenia, rodzime drzewa i krzewy oraz rzadkie, zagrożone wyginięciem i chronione gatunki.

Zwiedziliśmy również klasycystyczny dwór, w którym w połowie XIX wieku mieszkał i tworzył znakomity polski malarz, Piotr Michałowski. Interesującą  częścią Arboretum było zwiedzanie muzeum przyrodniczego, w którym obejrzeliśmy wystawę ornitologiczną, wystawę motyli nocnych a także wystawę szyszek, przekrojów i skamielin. Naszą uwagę zwróciły też majestatyczne pawie i pływające beztrosko, bajecznie kolorowe karpie. Dużą frajdę sprawił nam  spacer w wiklinowo- topolowym labiryncie.

Przepełnieni wiedzą na temat roślin i zwierząt żyjących na Ziemi oraz poczuciem że życie bez kontaktu z przyrodą jest niemożliwe, bowiem wszystko, co jest potrzebne człowiekowi do życia czerpie ze środowiska, udaliśmy się na obiad do Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie Oddział w Przemyślu przy ul Kraszewskiego 7A . Menu składało się z: I danie: zupa pomidorowa, II danie: ziemniaczki, udko kurczaka i na przystawkę sałatka z zielonych ogóreczków, kapusty. A na deser owoc.  Jedzonko było pyszne, przyznały same dzieci.

Dalszym etapem naszej wycieczki było Przemyskie Muzeum Dzwonów i Fajek znajdujące się we Wieży Zegarowej - kilkukondygnacyjnym barokowym budynku  w którym mogliśmy podziwiać dokonania artystyczne miasta i regionu.
Każde z pięter wieży poświęcono na pokazanie – albo fajek, albo dzwonów. Na pierwszą kondygnację weszliśmy krętymi schodami. Prezentowane były tam najbardziej oryginalne fajki, wykonane z drewna, gliny, ceramiczne, z dekoracją z kości bądź mosiądzu. Naszą uwagę zwrócił jeden z ciekawszych eksponatów - fajka z biegnącym koniem, pochodząca z kolekcji Zbigniewa Wierzbickiego. Poznaliśmy materiały z jakich wykonywano fajki: drewno, glina, porcelana i sepolit. Te ostatnie wytwarzano głównie na Węgrzech oraz w Wiedniu.

Wiele pokazywanych na wystawie fajek znaleziono w ruinach twierdzy Przemyśl

Na kolejnych piętrach muzeum mogliśmy podziwiać prezentację dzwonów oraz sposób ich odlewania. O tym, jak powstaje dzwon (poprzez lepienie rdzenia, kształtowanie „fałszywego dzwonu” z gliny, odlewaniei zakopywanie w glinie) dowiedzieliśmy się z  kolorowych tablic. Podziwialiśmy zdjęcia największych polskich dzwonów odlanych w warsztacie Zbigniewa Felczyńskiego. A także prezentację  mniejszych dzwonów pochodzących z Dolnego Śląska  oraz z okolic Gdańska.

Kolejna kondygnacja wieży, którą zwiedziliśmy zapełniona była nowszymi dzwonami (w tym unikatowymi dzwonkami okrętowymi) oraz zdjęciami z pracowni Felczyńskich.

Wędrówkę po muzeum zakończyło wyjście na taras widokowy i chyba najciekawsza w mieście panorama Przemyśla. Szczególnie pięknie prezentowało się wzgórze zamkowe poprzedzone katedrą i kościołami barokowymi. Imponujące bogactwo zbiorów dzwonów i fajek, czyli wyrobów z których Przemyśl słynie na całym świecie na długo pozostanie nam w pamięci.

Będąc w Przemyślu nie mogliśmy, nie zwiedzić Katedry o której ks. Józef powiedział …To „matka przemyskich świątyń” o tysiącletnim rodowodzie. I nie bez racji, bo podziemia bazyliki archikatedralnej p.w. Św. Jana Chrzciciela w Przemyślu kryją relikty rotundy mogącej pamiętać czasy Mieszka I. Ta monumentalna, najważniejsza dla Przemyśla budowla od wieków budzi podziw…"
Czas szybko biegł i nasza wycieczka powoli dobiegała  końca. Podążając do Krosna zatrzymaliśmy się jeszcze w Zespole Zamkowo-Parkowym w Krasiczynie, by zakończyć naszą wycieczkę spotkaniem przyrodniczym. Zwiedziliśmy przepiękny park krajobrazowy w którym występuje ok. 200 gatunków krzewów i drzew, rodzimych i egzotycznych. Zadziwiła nas ilość zgromadzonych tu gatunków roślin, a przede wszystkim bogactwo form i dostojeństwo rzadkich drzew.

Warto wiedzieć:

w Krasiczynie rośnie znaczna ilość roślin chronionych. Są to zarówno rośliny dziko rosnące i pospolite w okolicy jak również hodowane tylko w parku. Z drzew podlegających w Polsce gatunkowej ochronie występuje tu m.in. modrzew polski, wawrzynek wilcze łyko, limba, jarząb mączny, kłokoczka południowa, bluszcz pospolity, różanecznik, cis jagodowy rosnący tutaj zarówno w formie krzewiastej jak drzewiastej.
Z roślin egzotycznych podziwiać możemy m.in.: korkowca, dąb wielkoowocowy, cypryśniki  i tulipanowiec amerykański, platan klonolistny - roślina z południowej Europy. Warty zobaczenia jest również miłorząb dwuklapowy - o charakterystycznych wachlarzowatych liściach z równoległym unerwieniem.  Znajdziemy też w parku magnolie, surmię, mahonię, orzecha czarnego, orzesznika gorzkiego, daglezję zieloną, cyprysika Lawsona i groszkowego, żywotnikowca japońskiego.

Z gatunków krajowych rosną tu m.in.: dąb, lipa, jesion wyniosły, klon zwyczajny, klon jawor i klon polny, topola biała, jodła pospolita, modrzew europejski, sosna pospolita, świerk.

Około godziny 19 z minutami przybyliśmy na plac przed Oratorium, gdzie czekali już rodzice. Nasza podróż pn. „Zagraj w zielone, trzymaj przyrody stronę”, pełna była pozytywnych emocji, niesamowitych wrażeń  oraz wspaniałą lekcją  wrażliwości i szacunku dla wspólnego dobra jakim jest przyroda i nasze  środowisko oraz tego co po sobie pozostawili przodkowie.

przerywnik_zolty
© OTD 1996-2011 Stowarzyszenie Troski o Dzieci i Mlodziez im. Ks. Bronislawa Markiewicza p.n. "Oratorium Twój Dom"
adres: ul. Wojska Polskiego 28, 38-400 Krosno; tel/fax: +48 013 43 662 51; tel. kom.: 608 687 686;
NIP: 6841719572 konto bankowe: PKO S.A. I Oddzial Krosno 16 1240 2311 1111 0000 3881 3654